0

Beneficiile Turmericului

În ciuda folosirii acestuia de mii de ani în domeniul gastronomic, turmericul continuă să surprindă cercetătorii datorită multelor sale benefiicii asupra sănătăţii. Mai înainte concentrate pe aspectele pozitive antiinflamatoare, detoxifierii şi împotriva cancerului, studiile includ acum potenţialul acestuia de a îmbunătăţi funcţiile cognitive, balanţa zahărului din sânge, funcţionarea rinichilor şi reducerea gradului de severitate asociat cu anumite forme de artrită şi tulburări digestive.

Utilizarea turmericului în reţete poate ajuta la reţinerea beta-carotenului din anumite mâncăruri. Spre exemplu, un studiu a demonstrat că beta-carotenul din morcovi şi dovleci este mai bine reţinut dacă este adăugată curcuma în reţetă.

Studiile asupra reţetelor satay (carne pregătită la gratar şi de obicei marinată într-un amestec ce conţine turmeric) au demonstrat un rol unic al turmericului asupra sănătăţii. Carnea pregatită la gratar este recunoscută pentru potenţialul de a produce aminele heterociclice (HCA) din proteinele din cărnuri, care sunt renumite datorită riscurilor asupra sănătăţii. Cercetătorii cunosc acum caracterul de prevenire al turmericului în formarea acestor amine heterociclice. În acest studiu s-au folosit între 1-2 linguriţe de turmeric la 100 gr. de carne.

Turmericul întreg aduce cu sine un set diferit de beneficii diferit de componentul său, curcumina, deoarece turmericul conţine trei feluri de curcuminoizi: curcumin, demetoxicurcumin si bis-demetoxicurcumin. Conţine de asemenea şi uleiuri volatile precum tumerona, atlantona şi zingiberona. Aceste substanţe aduc propriile lor beneficii.

Cantitatea necesară de care ai nevoie pentru a obţine efecte pozitive asupra sănătăţii nu este una mare. Deşi fiind obişnuiţi cu observarea utilizarea turmericului în ţări precum India unde consumul acestuia ajunge la un nivel de 1-2 grame zilnic, cercetătorii au dovedit existenţa beneficiilor asupra sănătăţii şi în cantităţi cu mult mai scăzute. În unele cazuri, consumarea de 50 miligrame de turmeric in decursul a căteva luni a fost asocitată cu beneficii asupra sănătăţii. Această cantitate ar fi echivalentă cu o măsură de 1/50 dintr-o lingurită.

Beneficii Asupra Sănătăţii

Este important de notat că marea majoritate a studiilor nu au examinat condimentul ca atare, ci unul dintre constituenţii acestuia numit curcumina.

Pe de-o parte curcumina este un polifenol în turmeric ce conţine un set remarcabil de potenţiale beneficii pentru sănătate: antiinflamator, oxidare, comunicare celulară, reglarea nivelului de zahăr şi grăsime din sânge şi nivelul de omega 3 din creier. Cantitatea de curcumină din turmeric variază de la specie la specie, in funcţie de condiţiile de creştere şi de perioada de plantare şi recoltare, dar constituie în medie 2-5% din greutatea rădăcinii şi poate scădea în anumite condiţii.

Diminuarea Riscului de Cancer

Marea majoritate a studiilor au fost efectuate pe şobolani şi şoareci, iar intervenţiile au implicat curcumina şi nu turmericul. La un număr mare de cercetări s-au remarcat anumite efecte: antioxidante, antiinflamatoare, de imunoreglementare, asupra enzimelor, comunicării celulare şi ciclului celular. De asemenea, studiile pe animale s-au orientat şi către o mare varietate de tipuri de cancer: prostată, pancreas, pulmonar, colon, mamar, cervical şi gastric. Deşi nu există cercetări pe subiecţi vii, constatările repetate înclină consumul regulat de turmeric spre o posibilă reducere a riscului de cancer.

De interes în studiul cancerului a fost curcumina şi rolul acesteia în detoxifiere, care în cadrul studiilor pe animale a dus la stimularea fazei a doua de detoxifiere. Aceasta le permite celulelor să formeze o legătură cu potenţiale toxine şi alte molecule, pentru a fi apoi eliminate din corp. Cu cât mai multe dintre aceste toxine si celule se leagă, cu atât scade mai mult riscul de cancer.

Acest component din turmeric are o rată de absorbţie scăzută în tractul digestiv, ceea ce ar putea însemna o perioadă mai îndelungată în care curcumina rămâne în tractul digestiv, permiţându-i să ofere beneficii mai îndelungate în acea locaţie. Studiile au arătat că aceasta râmăne stabilă în pH-ul gastric, ceea ce îi permite să traverseze în tractul intestinal. Diferite studii asupra animalelor au demonstrat acest fapt, iar influenţa acestei substanţe asupra tractului intestinal inferior a dus la o îmbunătăţire a condiţiilor inflamatorii precum colita. Se parcurg studii active cu privire la influenţa sa asupra altor afecţiuni ale intestinelor precum cancerul colorectal.

Beneficii Cardiovasulare

Adăugarea turmericului într-o reţetă poate duce la reglarea grăsimilor din sânge de după masă. Studiile arată că activitatea anumitor enzime (incluzând lipaza şi fosfolipaza A2) pot fi inhibate prin încorporarea turmericului, având ca rezultat un nivel de trigliceride mai scăzut după consumul mâncării. În aceste studii, turmericul a fost folosit împreună cu alte condimente care includ ghimbirul, usturoiul, piperul negru, scorţişoara şi cuişoarele. Un rezultat al acestor cercetări a fost influenţa nivelului de stres asupra efectului turmericului, scăderea nivelului de trigliceride fiind vizibilă doar în momentul în care subiecţii erau relaxaţi.

Efectele antioxidante şi antiinflamatoare ale turmericului au fost asociate cu îmbunătăţirea tensiunii arteriale şi scăderea riscului diferitelor tipuri de afecţiuni cardiovasculare. Există de asemenea studii efectuate pe animale care au fost expuse suplimentelor cu curcumină, dar cantitile necesare pentru a obţine retultate ridică semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea acesteia în reţete. Doza reprezentativă a acestor studii este de 500 de miligrame, iar cantitatea cere aproximativ 7 linguriţe de turmeric pe zi, în condiţiile în care planta produce pudra uscată ce conţine 5% curcumina.

Alte Beneficii

În cadrul studiilor efectuate pe animale, s-a demonstrat un interest crescut în potenţialul turmericului de a diminua afecţiunile cronice digestive, precum boala Crohn, colita ulcerativă şi inflamarea intestinelor. Cele mai multe dintre aceste mecanisme presupun schimbarea comunicării celulare şi o scădere a citokinelor proinflamatorii.

Reumatismul şi alte tipuri de artrite sunt de asemenea arii de interes în aceste studii, scopul acestui studiu fiind şi el scăderea producerii moleculelor proinflamatorii.

Îmbunătăţirea funcţiilor cognitive este de asemenea o arie de interes. Aici, interesul este asupra curcuminei de a stimula producerea de DHA (acid docosahexaenoic) din AAL (acid alfa-linolenic), ambele fiind acizi graşi omega 3, dar DHA a dovedit o mare importanţă în funcţionarea sistemului nervos atât la nivelul creierului cât şi în corp. Un număr relativ mare de mâncăruri conţin cantităţi mici sau moderate de AAL, însă este dificil de obţinut cantităţi semnificative de DHA din alimente. Totuşi, în condiţii optime, corpul uman poate obţine DHA din ALA prin desaturare şi elongaţie. Curcumina poate stimula acest proces crescând producerea de DHA, pentru anumite zone ale creierului care depind de acesta. Datorită acestui fapt, se fac cercetări în abilitatea curcuminei şi turmericului de a diminua tulburări neurodegenerative precum Alzheimer.

Cercetări recente arată produsele descopuse ale curcuminei care par a fi la fel de utile precum acesta. Produsele includ vanilina şi acidul feluric, două componete dovedite a fi antioxidante şi antiinflamatoare. Astfel, rolul turmericului ia o mai mare amploare în sistemul digestiv, unde are loc acest proces de descompunere.

Descriere

Pudra uscată şi folosită pe larg în reţete provide din rădăcina (rizom) plantei. Forma neprocesată a acestuia seamănă cu ghimbirul iar împreumă cu nucşoara, acestea fac parte din familia Zingiberaceae, supranumită şi familia ghimbirului. Mai poate fi numit sofran indian datorită culorii portocalii sau curcuma, numită după componentul acestuia, curcumina. De-a lungul istoriei, a fost folosit ca medicament homeopatic, condiment sau vopsea de haine.

Rădăcina turmericului are o aromă si un gust interesant. Aroma este piperată şi amăruie iar mireasma aminteşte uşor de portocală şi ghimbir.

Valori Nutritionale

Turmericul este o sursă excelentă de fier şi mangan. De asemenea are conţinut de vitamina B6, fibre dietetice, cupru şi potasiu. Fitonutrienţii din turmeric includ curcumina, demetoxicurcumin şi tumerona.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

0

TOP

X